Παρασκευή, 25 Μαΐου 2012

Χαιρεκακια,ενοχικοτητα,καταθλιψη και σεξουαλικοτητα

Διαβαζοντας προσφατα μια αναρτηση σχετικα με την εσωτερικη συγκρουση ,την καταθλιψη,την απωλεια και την σεξουαλικοτητα μου ηρθαν στο μυαλο σκεψεις,που κανω συχνα και θελω να μοιραστω με τον κοσμο.
Πιστευω πως ζουμε σε μια κοινωνια που πασχει απο ελλειψη κατανοησης.Ενας υπαρξιστης θα ελεγε πως η κοινωνια μας χρησιμοποιει ενας παιδικο μηχανισμο αμυνας,αυτόν της απώθησης,για να μην σκέφτεται ζητήματα που δεν μπορεί να διαχειριστεί,οπως ο θανατος,τόσο κυριολεκτικά ,όσο και μεταφορικά.Η κοινωνία προωθεί την πλανη του ελέγχου,καθώς συχνά ήρωες ταινιών διατείνονται :'εμεις ελέγχουμε την μοίρα μας'.
Ορίστε ένα τέλειο παραδειγμα του μοντέρνου ανθρώπου : αυτού που πιστεύει στα αλήθεια πως μπορεί να υποτάξει μια δύναμη όπως ο θανατος,μέσω της ανθρώπινης διανοιας,ψυχης η τεχνογνωσιας.
Από αυτή τη φιλοσοφική θέση προκύπτει και ένα άλλο στοιχείο :
''όποιος δεν ελέγχει τη μοίρα του και τον βρίσκουν συμφορές ,ευθύνεται ο ίδιος για τα παθήματά του''Με βάση αυτή τη σκέψη όταν ακούμε ότι κάποιος νέος πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα λεμε κατι του τύπου 'ελα μωρε,πιωμενος θα οδηγούσε' ή 'αμα οδηγεις και πίνεις,τι περιμένεις?'(= καλα να παθεις)
                Αν μάθουμε ότι κάποιος κόλλησε κάποιο αφροδίσιο,η καποια έμεινε έγκυος λέμε 'ας πρόσεχε'
Τα λέμε αυτά χωρίς να ξέρουμε τι πραγματικά συνέβη.Πλάθουμε την δική μας υποκειμενική συνειδητή πραγματικότητα έτσι ώστε να νιώθουμε ασφαλείς,κι επιλέγουμε πιθανές ερμηνείες που ρίχνουν το φταίξιμο στον παθούντα ,ενω απορρίπτουμε η απωθούμε άλλες,που αναγνωρίζουν παράγοντες που ο ανθρωπος δεν ελέγχει,όπως οι συγκυρίες.
Γιατι τότε,αν πούμε οτι κάποιος κόλλησε aids  ενώ πρόσεχε γιατι ετυχε πχ να σπάσει το προφυλακτικό κι δεν είχε ενημερωθει απο το ΚΕΕΛΠΝΟ για τη θεραπεία των 48 ωρών(για τα ονοματα οροθετικων πορνων ομως ενημερωθηκε προεκλογικα,ακομα κι αν αποδειχθηκε επειτα οτι καποιες δεν ηταν καν οροθετικες)    ,τότε λοιπόν έπεται μία άλλη σκέψη,ότι αυτό θα μπορουσε να συμβει στον οποινδήποτε,ακομα-αλοιμονο-κι εμας!
                   Η πλανη αυτη του ελεγχου του ανθρωπου πανω στη μοιρα του εχει δημιουργήσει πληθώρα στερεοτύπων για διάφορες ομάδες ανθρώπων,συνδέοντας την κακή τους μοίρα και θέση στην κοινωνικη πυραμίδα με την αξία τους ως άτομα.Είτε μιλάμε για πόρνες,είτε για αγρότες,είτε για οροθετικούς,είτε για αλκοολικούς,είτε για ανορεξικούς.
                       Όταν μαθεύτηκε ότι η γουίτνευ χιούστον πέθανε ,κι ότι ο θάνατος της,όπως κι η πτώση της καριέρας της σχετίζονταν με χρήση ναρκωτικών,πολλοί ειχαν κάνει δηλώσεις του τύπου ''ή ηλίθια!τα είχε ολα(ποια ολα?τα λεφτα?) και τα πέταξε για την πρέζα!'' Το ύφος αυτό δήλωνε χαιρεκακία και έλλειψη κατανόησης των λόγων που κάποιος κάνει χρήση ναρκωτικών.Πέραν του ότι δε γίνεται ως τρίτος,ασχετος με την κατάσταση να γνωρίζεις τι πραγματικά συμβαίνει στη ζωη κάποιου όταν κλεινουν τα φώτα,πόσο μάλλον στο μυαλό του.Δεν ειμαι φαν της Γουίτνευ,ειμαι φαν της αλήθειας.
              Οι άνθρωποι που παίρνουν ναρκωτικά το κάνουν για να καλύψουν το κενό τους,το μίσος για τον εαυτό τους,που συχνα σχετιζεται με δυσκολα ,φτωχικα και τραυματικά παιδικά και νεανικά χρόνια.Συχνά μπορεί να συνδέονται και με παράγοντες εφημερουν και περιβαντολογικους,όπως η απώλεια μιας δουλειάς,μιας σχέσης..Τα ναρκωτικά δρουν ως ένα ανθυγειινό υποκατάστατο άλλων μηχανισμών που δρουν ευεργετικα στο άτομο,όπως γερές βάσεις στην παιδική ηλικία,με θετικά συναισθηματικά βιώματα που δημιουργουν θετικες και ρεαλιστικες κρίσεις για τον εαυτό (είμαι αρκετα καλος/τα λαθη είναι ανθρώπινα/οι ανθρωποι ειναι συνήθως αξιόπιστοι).Τέτοιες κρίσεις (αλλιώς γνωσιακά σχήματα) αλλάζουν δυσκολα επειδή ακριβώς σχετίζονται με συναισθηματικα σημαντικες εμπειρίες (οπως με εμπειριες με τους γονεις) και επηρρεάζουν τον τρόπο που το άτομο ερμηνεύει κι αντιμετωπιζει τη ζωη και τις δυσκολίες της.
Όταν ένα άτομο εχει βιώματα που δημιουργουν πεποιθησεις όπως 'είμαι κακος/αναξιος/τα λάθη είναι απαράδεκτα/αν κανω λαθη ειμαι ανάξιος/απαράδεκτος/οί άλλοι είναι κακοι' κτλ,καταλαβαίνετε πώς μπορεί να παγιδευτεί σε φαύλους κύκλους μοναξιάς ,ντροπής και πόνου,και μη μπορώντας να δημιουργήσει υγηεις δεσμούς με άλλους ανθρώπους μπορεί να αντιμετωπίσει τον πονο της ζωης,ειτε αυτος υπαρχει στο παρον λογω ενος χωρισμου,είτε προέρχεται απο το παρελθον μεσω της μνήμης,με ναρκωτικά.
   Τωρα,για να ξεφύγουμε από το καθαρα ακαδημαικό,θα περάσουμε σε ένα άλλο θεμα,σχετικό : την σεξουαλικότητα.Όταν μία φίλη μου είπε ότι κάποιον γνωστό της τον πείραζαν στο σχολείο 'επειδή αυτός ήτανε γκέι' την διόρθωσα λέγοντας 'επειδή εκείνοι ήταν ομοφοβικοί΄
Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ,όσοι απο εμάς είναι ομοφυλόφυλοι,ότι το πρόβλημα δεν είναι η σεξουαλικότητά μας.
Πώς μπορεί κάποιος να οικοδομήσει για τον εαυτό του μια θετικη ταυτότητα ως ομοφυλόφιλος όταν απο παντού δέχεται αρνητικες πληροφορίες σχετικα με την ομοφυλοφιλία?Και όταν ακριβώς,αυτή εμφανίζεται ως 'η ριζα του κακου'?Πως λοιπον να μην πιστεψει ότι 'ολα θα ήταν καλα αν μόνο ήμουν στρέιτ' και να μην πέσει θύμα φονταμεταλιστών ηλιθίων?(τα λεγομενα στρειτ καμπς)
>Η  ομοφοβία είναι μεγάλο ζήτημα,και αφορα τόσο τις επιστημονικές θεωρίες,οι οποίες έχουν κάποιες αρχικές υποθέσεις /παραδοχές που δεν ειναι επιστημονικες παντα,μάλλον φιλοσοφικές και δεν υπόκειται σε εμπειρικό έλεγχο,όσο και την ίδια την κοινωνία και πώς αυτη απορροφά,ακρωτηριάζει και χρησιμοποιεί τη 'γνώση' αυτή ως οπλο κατά ομάδων της,αλλά και πώς αυτές οι ομάδες το διαχειρίζονται όλο αυτο΄.
                           Ακριβώς επειδή πρόκειται για εκτενές θέμα,θα το αφήσω για άλλη ανάρτηση,λέγοντας αυτο : η αλήθεια είναι αβέβαιη.Υπάρχει,αλλά ποτέ δε μπορείς να είσαι απόλυτα σίγουρος ότι την κατέχεις.
Πάντα σε κάθε θεωρία υπάρχουν κάποιες αρχικές παραδοχες που δεν ελεγχονται επιστημονικα.Επειτα διαμορφωνοτναι ακολουθες υποθεσεις οι οποιες μπορουν να ελεγχθουν.Ο τροπος ομως που τα δεδομενα ερμηνευονται εξαρταται απο τις αρχικες,αβεβαιες ανεξελεγκτες υποθεσεις.
    >Οποτε 2 ατομα μπορουν να ξεκινησουν απο διαφορετικες υποθεσεις(οι οποιες συνηθως εξυπηρετουν/διασφαλιζουν την δικη τους ψυχικη/κοινωνικη ισσοροπια/ευημερια) προχωρουν σε πειραματα και ελεγχο επιμερους υποθεσεων και ερμηνευουν τα στοιχεια με τροπο που να επιβεβαιωνουν τις υποθεσεις τους.Εννοειται πως το θεωρητικο οικοδομημα που  θα δημιουργησουν οι 2 αυτοι ανθρωποι θα ειναι εντελως διαφορετικο.
Πχ
 ο ανθρωπος 1 ξεκινα απο την φιλοσοφικη πεποιθηση οτι το σεξ αποσκοπει/θα επρεπε να αποσκοπει στην αναπαραγωγη(το ιδιο κι ο ερωτας,κι η υπαρξη της σεξουαλικης ορμης και των οργανων που εμπλεκονται στο σεξ*1).Οτι συνεπως η ομοφυλοφιλια οπου εμφανιζεται ειναι ανωμαλια και οτι ειναι νοσος προς θεραπεια,η οποια προκαλει δυστυχια στους πασχοντες.

ο ανθρωπος 2 ξεκινα απο την φιλοσοφικη πεποιθηση οτι το σεξ εχει πολλες χρησεις κι οτι η ομοφυλοφιλια ειναι απολυτα φυσιολογικη,κι οτι συνεπως δεν προκαλει η ιδια δυστυχια στα ομοερωτικα ατομα,αλλα αλλοι παραγοντες,οπως η αντιληψη/αντιδραση που τα ιδια και το κοινωνικο περιβαλλον τους εχουν για τον ομοερωτισμο .

Γινεται ενα πειραμα σε στρειτ και γκει νεους και φαινεται οτι μεγαλυτερο ποσοστο γκει νεων βιωνουν καταθλιψη ,ενω τα ποσοστα αυτοκτονιων ειναι πιο υψηλα στους γκει νεους.

Ο ανθρωπος 1 θα θεωρησει αυτα τα στοιχεια αποδειξη για την 'προβληματικοτητα' της ομοφυλοφιλιας,θεωροντας οτι η καταθλιψη κι η αυτοκτονια στους γκει νεους σχετιζεται με την ευρυτερη τους ψυχικη δυσκολια προσαρμογης στις απαιτησεις της ζωης,λόγω της προβληματικής τους προσωπικότητας,της οποίας η παθολογία επηρρεάζει και τη σεξουαλική τους έκφραση και συμπεριφορά.
Ο ανθρωπος 2 θα θεωρησει αυτα τα στοιχεια αποδειξη για την προβληματικοτητα του ομοφοβικου περιβαλλοντος,θεωροντας οτι η καταθλιψη κι η αυτοκτονια στους γκει νεους σχετιζεται με εσωτερικευμενη ομοφοβια η/και ψυχολογικη κακοποιηση απο το ομοφοβικο περιβαλλον.

Δεν είμαστε παθητικοι ουτε αντικειμενικοι δεκτες εξωτερικων ερεθισματων,αντιθετα ειμαιστε ενεργοι πλαστες της δικης μας εσωτερικα βιουμενης πραγματικτοτητας

Η δικη μου θεωρηση για το ποιος απο τους 2 ανθρωπους εχει δικιο?Και κυριως,γιατι?Σε επομενη ανάρτηση....

* 1 ειναι χαρακτηριστικο το γεγονος οτι το πεος,το οσχεο και η μητρα,οι σαλπιγγες ,το αιδοιο και οι ωοθηκες λεγονται γεννητικα οργανα.Παραβλεπεται η ηδονογονα λειτουργια τους,καθως και η απλοβλητικη τους λειτουργια,και τους δινεται ονομα απο τους μελετητες της φυσιολογιας μετα απο δικη τους επιλογη της 'καλυτερης' η ΄βασικης' η 'χρησιμοτερης για την κοινωνια' λειτουργιας τους.Η κοινωνια το αποδεχεται κι αναπαραγει και μεσω της γλωσσας διαμορφωνεται ο τροπος που αντιλαμβανεται τα οργανα αυτα,και τη σεξουαλικοτητα γενικοτερα.Οταν αντιλαμβανεσαι το πεος ως κατεξοχην ΄γεννητικο' οργανο,τοτε αντιλαμβανεσαι το σεξ ως γεννετησια ορμη και πραξη και την ομοφυλοφυλια ως ανωμαλια.Τιποτα ομως απο τα παραπανω δεν ειναι αντικειμενικο προς την εξωτερικη,φυσικη πραγματικοτητα ,κι ουτε επιστημονικο.

4 σχόλια:

  1. Προβλήματα, αδυναμίες, πάθη και κόμπλεξ έχουν όλοι. Το θέμα είναι με ποιον τρόπο τα διαχειρίζεται κανείς. Αν επιλέγει να τα πολεμήσει ή αν απλά γίνεται θύμα του ίδιου του του εαυτού. Απο κει και πέρα το τι θα λέει ο κόσμος είναι άλλο θέμα και στην τελική πρέπει να μας ενδιαφέρει κιόλας;
    Όσον αφορά το σεξ... Just do it!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. dont do it fedon! xP
      περα απο το αστειο,συμφωνω γενικα...απλα και οι τροποι διαχειρισης ειναι μαθηματα που παιρνουμε,και καθοριζονται απο εξωτερικους παραγοντες...

      Διαγραφή
  2. Εξαιρετική η ανάλυσή που κάνεις. Από προσωπικής πλευράς κάποια στιγμή αποφάσισα ότι μπορεί τα πράγματα να είναι πολύπλοκα, αλλά καλό είναι να τα απλοποιώ όσο περισσότερο μπορώ αλλιώς κινδυνεύω να πέσω σε κατάθλιψη και να πάψω να ζω πραγματικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αληθεια?εγω θα επεφτα σε καταθλιψη αν ΔΕΝ ανελυα τα πραγματα! xP

      Διαγραφή